(1872–1951) Hem dayısı hem de sonradan öğretmeni ve akıl hocası olacak olan Émile Durkheim’ın da doğum yeri olan Epinal’de dünyaya geldi. Mauss, deyim yerindeyse, Durkheim ekolünün antropolojik kanadına öncülük etmiştir. Özellikle benzer yaklaşımdaki diğer antropologların (ya da kendi deyimleriyle etnografların) Birinci Dünya Savaşında hayatlarını kaybetmelerinin ardından bunu canla başla sürdürmüştür. Sunduğu sayısız önemli katkı en başta yazı öncesi toplumlar üzerine yapılan çalışmalardan elde edilen verilerden çıkarılmıştı. Durkheim’ın ölümünden sonra Année Sociologique dergisinin editörlüğünü üstlendi ve 1931 yılında sosyoloji kürsüsüne başkanlık etmesi için Collège de France’a davet edildi. Dayısıyla birlikte İlkel Sınıflandırma (1903) üzerine ufuk açıcı bir deneme yazdılar. Ayrıca, H. Hubert’le birlikte “Genel Büyü Teorisi Üzerine Bir Deneme” ve H. Beuchat’la birlikte oldukça başarılı olan “Eskimo Toplumlarındaki Mevsimsel Değişimler Üzerine Bir Deneme” kaleme aldılar. Bu son iki deneme Sosyoloji ve Antropoloji ismiyle basıldı. Mauss’un diğer yazılarından bir bölümü, kurban, mit ve ritüeller gibi klasik antropolojik temalar üzerine olmuştur. Ancak, kahkaha ve gözyaşı, “bedensel teknikler” ve bilhassa hediye gibi temalara eğildiği diğer yazılarının oldukça etkili olmalarının sebebi bu temaların dönemi için yeni olmalarıdır. Hibe adlı eserinde hediye olgusunu “bütünsel toplumsal olgular” olarak adlandırdığı kategorinin başlıca örneği olarak ele almıştır. Ona göre, hediye olgusu, aynı anda toplumsal yaşamın hukuki, iktisadi, dini ve estetik yönlerini kapsayan bütünsel toplumsal olgulardan biriydi ve bu yönlerin hiçbiri birbirinden bağımsız bir şekilde değerlendirilemezdi. Mauss’un bütün bu başlıkları ustalıkla ele alışı bilhassa Claude Lévi-Strauss’un antropoloji alanında uyguladığı ve kuramsallaştırdığı yapısalcılık akımının gelişiminde de başlıca esin kaynağı olmuştur.
“Toplum, belirli ve bağımsız bir toprakta birlikte yaşayan ve belirli bir anayasaya bağlı olan bir insan grubudur. Fakat tüm toplumlar millet değildir.” der Mauss. Millet kavramını aydınlatmak için öncelikle düşünce tarihine ve karşılaştırmalı filolojiye başvurur ve ardından, toplumların siyasi örgütlenmesine ilişkin genel bir tarih eskizi çizer. Mauss, toplumların gelişimi üzerine geniş bir ampirik araştırmaya dayalı bu düşüncesini a priori bir siyasal felsefi perspektifle değil, etnolojik ve sosyolojik bir perspektifle geliştirir. Bununla birlikte, Mauss’un millet hakkındaki bu çalışması toplumların hususi özelliklerinin ötesine geçen geniş bir kapsama sahiptir.
Daha önce, sosyal bilimler alanındaki uzmanların, öğrencilerin ve bu alana ilgi duyan herkesin ilgisini çekebilecek çok sayıda başka çalışması da bulunan Marcel Mauss’un Paul Fauconnet ile birlikte kaleme aldığı Sosyoloji Yazıları başlıklı denemesini Türkçeye kazandırma mutluluğuna erişmiştik. Fransız etnolojisinin kurucusu ve sosyal antropolojinin kurucularından biri olarak kabul edilen bu önemli ismin geniş düşünce ve çalışma kapsamını aktarmaya, millet kavramı hakkındaki bu eserinin çevirisiyle devam ediyoruz. Yayımlandığı tarihten bir asır sonra bile bu çalışma küreselleşme, artan göç hareketleri ve değişen milletlerarası örgütlenme biçimleri gibi farklı sebepler dolayısıyla millet, milliyet ve milliyetçilik üzerine tartışmaların hararetle sürdürüldüğü bu dönemde ayrı bir değer taşımaktadır.
Garanti Kredi Kartları
İşbank Kredi Kartları
Halkbank Kredi Kartları
Denizbank Kredi Kartları
Türkiye Finans Kredi Kartları
Vakıfbank Kredi Kartı ile Ödeme
Yapıkredi Kredi Kartları
Finansbank Kredi Kartları