MARCEL MAUSS
(1872–1951) Hem dayısı hem de sonradan öğretmeni ve akıl hocası olacak olan Émile Durkheim’ın da doğum yeri olan Epinal’de dünyaya geldi. Mauss, deyim yerindeyse, Durkheim ekolünün antropolojik kanadına öncülük etmiştir. Özellikle benzer yaklaşımdaki diğer antropologların (ya da kendi deyimleriyle etnografların) Birinci Dünya Savaşında hayatlarını kaybetmelerinin ardından bunu canla başla sürdürmüştür. Sunduğu sayısız önemli katkı en başta yazı öncesi toplumlar üzerine yapılan çalışmalardan elde edilen verilerden çıkarılmıştı. Durkheim’ın ölümünden sonra Année Sociologique dergisinin editörlüğünü üstlendi ve 1931 yılında sosyoloji kürsüsüne başkanlık etmesi için Collège de France’a davet edildi. Dayısıyla birlikte İlkel Sınıflandırma (1903) üzerine ufuk açıcı bir deneme yazdılar. Ayrıca, H. Hubert’le birlikte “Genel Büyü Teorisi Üzerine Bir Deneme” ve H. Beuchat’la birlikte oldukça başarılı olan “Eskimo Toplumlarındaki Mevsimsel Değişimler Üzerine Bir Deneme” kaleme aldılar. Bu son iki deneme Sosyoloji ve Antropoloji ismiyle basıldı. Mauss’un diğer yazılarından bir bölümü, kurban, mit ve ritüeller gibi klasik antropolojik temalar üzerine olmuştur. Ancak, kahkaha ve gözyaşı, “bedensel teknikler” ve bilhassa hediye gibi temalara eğildiği diğer yazılarının oldukça etkili olmalarının sebebi bu temaların dönemi için yeni olmalarıdır. Hibe adlı eserinde hediye olgusunu “bütünsel toplumsal olgular” olarak adlandırdığı kategorinin başlıca örneği olarak ele almıştır. Ona göre, hediye olgusu, aynı anda toplumsal yaşamın hukuki, iktisadi, dini ve estetik yönlerini kapsayan bütünsel toplumsal olgulardan biriydi ve bu yönlerin hiçbiri birbirinden bağımsız bir şekilde değerlendirilemezdi. Mauss’un bütün bu başlıkları ustalıkla ele alışı bilhassa Claude Lévi-Strauss’un antropoloji alanında uyguladığı ve kuramsallaştırdığı yapısalcılık akımının gelişiminde de başlıca esin kaynağı olmuştur.